
97 
 

Վահրամ Տեր-Մաթևոսյան 
պ.գ.թ. 

 
 

ԶԱՆԳԱՎԱԾԱՅԻՆ ԼՐԱՏՎԱՄԻՋՈՑՆԵՐԸ 
ԹՈՒՐՔԻԱՅՈՒՄ. ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ, 

ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՈՒՄՆԵՐ ԵՎ ՄԱՐՏԱՀՐԱՎԵՐՆԵՐ  
 
Բանալի բառեր՝ Թուրքիա, Էրդողան, Արդարություն և 

զարգացում կուսակցություն, մամուլ, գրաքննություն, ազա-
տազրկում 

 
 

Նախաբան 

 

Հասարակական-քաղաքական կյանքում ԶԼՄ-ների ունեցած 

կենտրոնական դերն այսօր, առավել քան երբևէ, անժխտելի է: 

Թվային տեխնոլոգիաների տարածումն ավելի է մեծացրել ին-

ֆորմացիայի նկատմամբ պահանջարկը և սպառման շուկան: 

Ավելի ու ավելի շատ քաղաքացիներ են հետևում համայնքում, 

քաղաքում, նահանգում և երկրում տեղի ունեցող հիմնական 

փոփոխություններին ու զարգացումներին: Տեղեկույթի ու դրա 

տրամադրման ու սպառման գլոբալացումը իր հետ բերել է 

նաև տեսանելի և ոչ այնքան ակնհայտ իրողություններ, որոնք 

անհրաժեշտություն են առաջացրել պարբերաբար գնահատել 

այս կամ այն երկրում խոսքի և մամուլի ազատությունների ո-

լորտներում առկա միտումները և վայրիվերումները:  

Թուրքիան այս առումով ուշագրավ օրինակ է: Կան մի շարք 

պատճառներ Թուրքիայում տեղի ունեցող գործընթացներն ա-

ռանձնացնելու և դրանց բնորոշ գործոններն ուսումնասիրելու 

համար: Արդարություն և զարգացում կուսակցության կառա-

վարման տարիներին Թուրքիայում լրատվության ու խոսքի 



98 
 

ազատությանն առնչվող քննարկումներից կարող է ստեղծվել 

տպավորություն, որ դա միայն վերջին տարիներին բնորոշ 

դրսևորում է, կամ այն կապված է Էրդողանին վերագրվող ավ-

տորիտար կառավարման դրսևորումների հետ: Իրականում, 

Թուրքիայի Հանրապետությունում խոսքի ազատության, լրա-

գրողների մասնագիտական գործունեության դեմ կիրառվող 

սահմանափակումները ձևավորվել են տասնամյակներ առաջ՝ 

հանրապետության հիմնադրման զարգացումներին զուգահեռ: 

Այս հոդվածի նպատակն է ներկայացնել Թուրքիայում մամուլի 

գործունեության հիմնական առանձնահատկությունները՝ 

առավելապես շեշտը դնելով վերջին տարիների ընթացքում 

տեղի ունեցած զարգացումների վրա: 

 

Կայացման փուլերը 

 

Չորրորդ իշխանության կայացումը Թուրքիայի Հանրապե-

տությունում անցել է երկար ու դժվարին ճանապարհ: 19-րդ 

դարում Օսմանյան կայսրությունում սկսեցին լույս տեսնել ա-

ռաջին պարբերականները, որոնք ունեցան սահմանափակ 

լսարան և երկար չգոյատևեցին1: Փոխարենը, բավական ակ-

տիվ էին արտերկրում լույս տեսնող և կայսրության տարած-

քում արգելված պարբերականները, որոնք զգալի ազդեցութ-

յուն են թողել այդ երկրի մտավորականության ձևավորման, 

եվրոպական գաղափարաքաղաքական հոսանքների դեպի 

կայսրություն տեղափոխման և հակասուլթանական շարժում-

ների ձևավորման գործընթացներում: Երիտթուրքերի կողմից 

իշխանությունը նվաճելուց հետո մամուլին առավել մեծ տեղ 

հատկացվեց, քանի որ կարիք կար թե՛ ներքին, թե՛ արտաքին 

լսարաններին կողմնորոշել ներթուրքական զարգացումների 

                                                           
1 19-րդ դարում օսմանական մամուլի առաջացման և զարգացման փու-

լերի մասին ավելի մանրամասն տե՛ս Ибрагимов А., Печать Турции, Москва, 

1965, стр. 3-11. 



99 
 

վերաբերյալ: Հայոց ցեղասպանության, իսկ հետագայում Օս-

մանյան կայսրության փլուզման տարիներին լրատվամիջոց-

ները շարունակեցին առանցքային դեր կատարել իշխանութ-

յունների քաղաքականությունն արդյունավետ իրագործելու 

գործում: Ավելին, Հայաստանի և Հունաստանի դեմ մղվող պա-

տերազմի ընթացքում Մուսթաֆա Քեմալն առանձնահատուկ 

ուշադրություն էր հատկացնում լրատվական հոսքերին և այդ 

նպատակով էր, որ 1920 թ. ստեղծվեց առաջին լրատվական 

գործակալությունը՝ «Անադոլուն» (Anadolu):  Այն կարևոր դե-

րակատարում ունեցավ երկու պատերազմների ընթացքում 

(Հայաստանի և Հունաստանի դեմ), հակասուլթանական պայ-

քարի գործընթացում և հանրապետական կարգերի հաստատ-

ման գործում2: Այն գործում է մինչ օրս և ունի թղթակցային մեծ 

ցանց՝ թե՜ երկրի ներսում, թե՜ արտերկրում (28 երկրում)3: 

Հանրապետական Թուրքիայի հռչակումից հետո (1923 թ.) 

ևս երկու-երեք տարի երկրում առկա էր սահմանափակ բնույ-

թի մամուլի ազատություն։ 1925-1926 թթ. Թուրքիայում լույս էր 

տեսնում 153 անուն պարբերական։ Իշխող ՀԺԿ-ին հարող 

պարբերականներից (Cumhuriyet, Milliyet, Hakimiyet-i Milliye, 
Yeni Gün) զատ մինչև 1925-1926 թթ. գործում եմ ՀԺԿ-ին դեմ 

հանդես եկող մի շարք պարբերականներ (Tanin, Ikdam, Tefkidi 

Efkyar, Vatan, Sebilur Reşad): 1930-ական թթ. դասական քեմա-

լականության տարիներին տպագիր մամուլը գերազանցապես 

լծված էր իշխող կուսակցության իրականացրած քաղաքական 

բարեփոխումների, ինչպես նաև գաղափարախոսության տա-

րածման ու մեկնաբանման գործին։ 1935 թ. տպագրվող պարբե-

                                                           
2 Անադոլու գործակալության գործունեության զարգացման առաջին չորս 

տասնամյակների մասին տե՛ս Berik M., Anatolia Agensy Turkey’s Oldest News 

Agency, Gazette, Leiden, 1964, n. 1, pp. 37-39:  
3 1919-1922 թթ. քեմալական մամուլի մասին առավել մանրամասն տե՛ս 

Юст К., Анатолийская печать, Тифлис, 1922. 



100 
 

րականների թիվը Թուրքիայում հասավ 219-ի, որոնցից 38-ը 

օրաթերթեր էին։ 

1946 թվականին Թուրքիան անցում կատարեց բազմակու-

սակցական համակարգի, ինչն իր անմիջական ազդեցությունն 

ունեցավ նաև մամուլի վրա: Նախ, նորաստեղծ Դեմոկրատա-

կան կուսակցությունը (այսուհետ՝ ԴԿ) սկսեց դաշնակցել ընդ-

դիմադիր մամուլի հետ: Որպես արդյունք՝ մամուլի ազատութ-

յան համար մղվող պայքարը դարձավ քաղաքական մրցակ-

ցության կենտրոնական թեմաներից մեկը: Երկրորդ ազդեցութ-

յունը այն էր, որ առավել մեծ լսարան ունեցող Hurriyet և 

Millyet օրաթերթերը առաջնահերթ խնդիր էին համարում գու-

մար վաստակել, այլ ոչ թե ծառայել որևէ քաղաքական նպա-

տակի: Դա պայմանավորված էր այն հանգամանքով, որ օրա-

թերթերը ֆինանսավորվելու էին գլխավորապես գովազդի հաշ-

վին: Մյուս կողմից, մամուլի շուկայի սահմանափակ լինելու 

հանգամանքը արգելակում էր թերթերի զանգվածային շրջա-

նառությունը, ուստի այդ առումով առևտրական թերթերը հե-

ռու էին ինքնուրույն գոյատևումից: Բոլոր թերթերը կախված 

էին պետական ուղղակի կամ անուղղակի աջակցությունից4:  

ԴԿ-ն 1950 թվականին կարողացավ հաղթել խորհրդարա-

նական ընտրություններում: Այդ հաղթանակի ոչ-երկրորդա-

կան պատճառներից մեկն այն էր, որ կուսակցությունը խոս-

տացել էր վերացնել խոսքի և մամուլի ազատություններին 

սպառնացող խոչընդոտները5։ Ընտրություններից երկու ամիս 

անց՝ 1950 թ.  հուլիսի 15-ին, ընդունվեց մամուլի մասին նոր 

օրենք6, որի համաձայն մամուլի ազատությունը երաշխավոր-

վում էր պետության կողմից, վերացվեցին նաև տպագիր մա-
                                                           

4 Kaya R. and Çakmur B., Politics and the Mass Media in Turkey, Turkish 

Studies, 2011, v. 11, no. 4, p. 524. 
5 Նույն տեղում: 
6 Օրենքի ռուսերեն թարգմանության համար տես Гусейнов А., Средства 

массовой информации в общественно-политической жизни Турции, Москва, 

1981, стр. 160-168. 



101 
 

մուլի նկատմամբ գոյություն ունեցող մի շարք սահմանափա-

կումներ, արգելվեցին մամուլի ներկայացուցիչների նկատ-

մամբ վարչական բնույթի հետապնդումները: Մինչև 1954 թ. 

ընտրությունները մամուլի ազատության ոլորտում նկատվե-

ցին մի շարք դրական փոփոխություններ, սակայն խորհրդա-

րանական ընտրություններին նախորդող և հաջորդող մի քանի 

ամիսների ընթացքում կառավարությանը քննադատող մոտ 50 

լրագրողի նկատմամբ իրականացվեցին դատական հետապն-

դումներ, իսկ առաջատար պարբերականներից մի քանիսի 

(Dünya, Milliyet, Halkçı, Hergün, Hürriyet) լրագրողներ դատա-

պարտվեցին 1-3 ամսվա ազատազրկման, շատերի նկատմամբ 

էլ սահմանվեցին վարչական տուգանքներ։ Հաջորդ չորս տա-

րիների ընթացքում լրագրողների նկատմամբ հետապնդումնե-

րը էլ ավելի սաստկացան։ Մեջբերելով «Ulus» պարբերականի 

տվյալները` խորհրդային թուրքագետ Հուսեյնովը նշում է, որ 

1950-1958 թթ. ընթացքում Թուրքիայի դատարանների կողմից 

հետապնդման են ենթարկվել 2324 լրագրող, որոնցից 811-ը 

դատապարտվել են տարբեր ժամկետներով ազատազրկման 

կամ ստացել վարչական տույժեր7։ 1954 և 1956 թթ. խորհրդա-

րանն ընդունեց մի քանի օրենքներ, փոփոխություններ կա-

տարվեցին նաև գործող Մամուլի մասին օրենքում, որոնք զգա-

լի հարված հասցրին մամուլի ազատությանը։ Միաժամանակ 

հարկ է նշել, որ ԴԿ-ն սկսել էր զարգացնել հովանավորչական 

հարաբերություններ մամուլի որոշ սեփականատերերի և ա-

ռանձին լրագրողների հետ, ինչն արդեն վկայում է մամուլի 

քաղաքականացման մասին: 

1960 թվականի մայիսին Թուրքիայում տեղի ունեցած զին-

վորական հեղաշրջումից հետո՝ 1961 թ., ընդունվեց նոր սահ-

մանադրություն և մամուլի գործունեությունը կարգավորող 

նոր օրենք, որոնք ոչ միայն ընդլայնեցին մամուլի ազատությու-

նը, այլև երաշխիքներ ապահովեցին լրագրողների մասնագի-

                                                           
7 Նույն տեղում, էջ 8-9: 



102 
 

տական ազատ գործունեության համար: Նոր սահմանադրութ-

յան միանգամից վեց հոդվածներ (հոդվ. 22-27) կարգավորում 

էին տպագիր մամուլի գործունեության, իսկ 121-րդ հոդվածը 

ռադիոյի, հեռուստատեսության և լրատվական գործակալութ-

յունների գործունեության ոլորտները8։ Հիշյալ դրական օրենսդ-

րական փոփոխություններով հանդերձ 1961-1962 թթ. ընթաց-

քում լրագրողների դեմ հարուցվեցին 402 դատական հայցեր9: 
1960-ական թթ. Թուրքիան ապրեց տնտեսական վերելք, որն 

իր դրական ազդեցությունն ունեցավ մամուլի վրա՝ շրջանա-

ռության մեջ դնելով նորագույն տպագրական տեխնոլոգիա-

ներ: Զգալիորեն աճեց տպագրվող պարբերականների (օրա-

թերթեր, շաբաթաթերթեր, ամսաթերթեր) թիվը։ Մեկ այլ 

խորհրդային թուրքագետ Իբրահիմովի բերած տվյալների հա-

մաձայն` 1949 թ. Թուրքիայում լույս էր տեսնում 109, 1955 թ.` 

278, 1958 թ.` 411, իսկ 1963 թ.` 420 օրաթերթ, իսկ ընդհանուր 

առմամբ 1963 թ. դեկտեմբերի 31-ի դրությամբ Թուրքիայում 

լույս էին տեսնում 1722 անուն տպագիր պարբերական (420 

օրաթերթ, 277 շաբաթաթերթ, 397 ամսաթերթ)10։ Հարկ է նաև 

ընդգծել, որ 1960-70-ական թթ. թուրքական մամուլը բավական 

քաղաքականացված էր, որի պատճառով ծայրահեղական գա-

ղափարները լայն տարածում գտան երկրում, ինչն էլ հանգեց-

րեց գաղափարական աննախադեպ բևեռացման: Հուսեյնովի 

նշած տվյալները ապացուցում են այդ պնդումը, քանի որ, հա-

մաձայն նրա հաշվարկների 1970-ականների վերջերին Թուր-

քիայում լույս էր տեսնում մոտ 2800 անուն պարբերական11։ 

Առավել մեծ լսարան ունեին Cumhuriyet, Hürriyet, Tercuman, 

Milliyet, Günaydın, Milliyet, Son Havadis, Politika, Kelebek օրա-

                                                           
8 Նույն տեղում, էջ 12: 
9 Ибрагимов А., նշվ. աշխ., էջ 25։ 
10 Նույն տեղում։ 
11 Гусейнов А., նշվ. աշխ., էջ 33։ 



103 
 

թերթերը, որոնց օրական տպաքանակը 100.000-ից ավել էր12։ 

1980 թ. ռազմական հեղաշրջման կազմակերպիչներն առանձ-

նահատուկ կերպով շեշտեցին ազատ մամուլի գործունեության 

հասարակության և հատկապես երիտասարդության վրա ու-

նեցած բացասական հետևանքների մասին: 

1980 թ. վերջին և 1990 թ. սկզբին, երբ զգալիորեն բարելավ-

վեցին հաղորդակցական ենթակառուցվածքները, ԶԼՄ-ների 

գործունեության համար Թուրքիայում ստեղծվեցին նոր պայ-

մաններ13։ 1990-ական թթ. ընդամենը 9 տարվա ընթացքում եր-

կիրը հաջորդաբար կառավարում էին 6 կոալիցիոն ուժեր և 5 

տարբեր վարչապետներ: Գերիշխող քաղաքական ուժի բացա-

կայությունը բարենպաստ պայմաններ ստեղծեց մասնավոր 

մամուլի սեփականատիրության համար, քանի որ այդ ժամա-

նակաշրջանում մեկի մյուսի հետևից առաջանում էին մամուլի 

մասնավոր ընկերություններ և գործակալություններ: Առանձ-

նակի կերպով նշանավորվում է «Դողան Գրուպ» ընկերությու-

նը, որը տնօրինում է այնպիսի թերթերի, ինչպիսիք են Hurriyet, 

Milliyet, Radikal, Posta: Հետաքրքրական է, որ ընկերության 

հիմնադիր Այդըն Դողանը բազմիցս նշել է, որ ինքն աշխատում 

է զերծ մնալ որևէ քաղաքական ուժին սատարելուց, մինչդեռ 

նրա մրցակիցները մեղադրում էին կառավարությանը աջակ-

ցելու մեջ: Միևնույն ժամանակ, 1980-90-ական թթ. ԶԼՄ-ների 

նկատմամբ հետապնդումները դարձան առավել համակարգա-

յին։ Քրդական բանվորական կուսակցության (ՔԲԿ) դեմ կենտ-

րոնական իշխանությունների ծավալած գործողությունները 

զուգահեռվեցին քրդական կողմնորոշման մամուլի, լրագրող-

ների նկատմամբ բռնությունների ու ահաբեկումների կիրառ-

ման դրսևորումների աճով։ Միևնույն ժամանակ, մի շարք մի-

ջազգային և ազգային իրավապաշտպան կազմակերպություն-

ներ սկսեցին առավել համակարգված կերպով հետևել ու ար-

                                                           
12 Նույն տեղում, էջ 38։ 
13 Kaya R. and Çakmur B., նշվ. աշխ., էջ 525: 



104 
 

ձանագրել մամուլի և խոսքի ազատությունների նկատմամբ 

կատարվող ոտնձգությունները, լրագրողների սպանություննե-

րը և այլն։ 

Իսլամական կողմնորոշման հեռուստաալիքները, որոնք այ-

լընտրանք են գործող հեռարձակող ընկերությունների, շուրջ 

20 տարի շարունակ ազատ կերպով կարողանում են եթերը ո-

ղողել պահպանողական գաղափարախոսությամբ ոչ միան 

Թուրքիայում, այլև երկրի սահմաններից դուրս: 1990-ական 

թվականների մամուլի հրապարակայնացման գործում զգալի 

գործունեություն ծավալեց Ֆեթուլահ Գյուլենը: Աստվածաբան 

Գյուլենը, լինելով նաև բիզնես կորպորացիաներում շահեր հե-

տապնդող գործիչ, հետզհետե ընդլայնեց իր ներկայացվածութ-

յունը լրատվության ոլորտում և դարձավ ազդեցիկ գործիչնե-

րից մեկը: Ավելին, երբ 1999 թվականին նա հեռացավ Թուր-

քիայից, կամ ինքնաքսորվեց դեպի ԱՄՆ, նրան պատկանող 

ԶԼՄ-ները ոչ միայն շարունակեցին գործունեությունը, այլև 

էապես ընդարձակվեցին՝ ընդհուպ մինչև 2013 թ. վայելելով իշ-

խող Արդարություն և զարգացում կուսակցության (ԱԶԿ) ա-

ջակցությունը: 2002 թ. նոյեմբերից Թուրքիայում իշխող ԱԶԿ-ի 

կառավարման տարիների սկզբնական ժամանակահատվա-

ծում լրատվամիջոցների անկաշկանդ գործունեության համար 

և խոսքի ու մամուլի ազատություն առումներով ստեղծվեցին 

բավական նպաստավոր պայմաններ, իսկ 2010 թվականից հե-

տո իրավիճակը կտրուկ կերպով փոխվեց: Ստորև մանրամասն 

կներկայացվեն այս գործընթացների հիմնական դրսևորումնե-

րը և հետևանքները: 

 

Լրագրողական գործունեության նկատմամբ  

սահմանափակումները և  առանձնահատկությունները 

 

Եվրախորհրդի անդամ, կամ ԵՄ-ի անդամակցության թեկ-

նածու մյուս երկրներից Թուրքիան տարբերվում է նաև լրա-



105 
 

գրողների նկատմամբ կատարված սպանությունների, բռնութ-

յունների, սահմանափակումների և ազատազրկումների ա-

ռումներով: Հայտնի է, որ տարիներ շարունակ Թուրքիան 

գլխավորում է այն երկրների ցուցակը, որոնցում գտնվում են 

ամենաշատ ազատազրկված լրագրողները: Ինչպես 2000-

ական թթ., այնպես էլ նախորդ գրեթե բոլոր տասնամյակնե-

րում, ահաբեկչական գործողությունների հետևանքով սպան-

վել են բազմաթիվ հանրահայտ լրագրողներ, որոնցից, ան-

շուշտ, ամենաաղմկահարույցներից մեկը Հրանտ Դինքի սպա-

նությունն էր 2007 թ. հունվարի 19-ին, որը 1992 թվականից ի 

վեր 19-րդ լրագրողի սպանությունն էր: Ավելին, «Թուրքական 

լրագրողների ընկերակցության» կողմից հրապարակած զե-

կույցում նշվում էր 65 լրագրողի անուն, որոնք սպանվել են 

1909-2015 թթ. ընթացքում14: Այդ ցուցակում Դինքից բացի ներգ-

րավված են նաև Հայոց ցեղասպանության ժամանակ սպան-

ված հայազգի լրագրողների, հրատարակիչների, գրողների, 

պարբերականների հետ առնչվող երեք տասնյակից ավելի ա-

նուններ (Գևորգ Ֆերիդ, Հովհաննես Քազանչյան, Գրիգոր Թո-

րոսյան, Սմբատ Բյուրատ, Գեղամ Բարսեղյան, Շավարշ Կրիս-

յան, Լևոն Լորեն, Ռուբեն Սևակ, Գրիգոր Զոհրաբ և այլք), 

որոնց մեծ մասին գլխատել են 1915 թ. ապրիլ-օգոստոս ամիս-

ներն ընկած ժամանակահատվածում: 1920-1970-ական թթ. ըն-

թացքում լրագրողների նկատմամբ բռնությունները չեն ունեցել 

տարերային բնույթ, սակայն 1970-90-ական թթ. նրանց համար 

համարվում է ամենաարյունալի ժամանակահատվածը: Այդ 

ընթացքում տեղի ունեցած բախումների, ահաբեկչական գոր-

ծողությունների, փողոցային մարտերի ժամանակ կամ մաս-

նագիտական պարտականությունները կատարելիս սպանվե-

ցին մեծ թվով լրագրողներ, որոնց մեջ զգալի թիվ էին կազմում 

ազգությամբ քրդերը: Աջ և ձախ ծայրահեղական խմբավորում-

ների կողմից իրականացված ահաբեկչական գործողություն-

                                                           
14 Öldürülen Gazeteciler, http://www.tgc.org.tr/oldurulengazeteciler.asp 



106 
 

ների հետևանքում զոհվեցին մի շարք հայտնի լրագրողներ, 

որոնք ազդեցիկ դեր էին կատարում հանրային կարծիքի ձևա-

վորման գործում (Ադեմ Յավուզ, Հյուսեին Շեն, Ալի Օզգյուր, 

Ումիթ Քաֆթանչիօղլու և այլն): Սպանված լրագրողների շար-

քում հարկ է առանձնացնել մի քանիսի անունները. օրինակ, 

Milliyet-ի գլխավոր խմբագիր Աբդի Իփեքչիի նկատմամբ 1979 

թ. տեղի ունեցած ահաբեկչությունն իրականացրել էր Օրալ 

Չելիքը և առավել հայտնի Մեհմեթ Ալի Աղջան, որոնք հանդի-

սանում էին ծայրահեղ աջակողմյան «Գորշ գայլեր» խմբավոր-

ման անդամներ: Վերջինս հետագայում պետք է փախչեր բան-

տից և երկու տարի անց մահափորձ իրականացներ Հռոմի 

պապ Հովհաննես Պողոս Երկրորդի նկատմամբ: 1980-90-ական 

թթ. սպանված լրագրողների մեծ մասը զոհվեցին՝ կա'մ ծայրա-

հեղական իսլամական կազմակերպությունների կողմից իրա-

կանացված գործողությունների, կա'մ քրդական  հակամար-

տության ընթացքում, կա'մ էլ չբացահայտված հանգամանքնե-

րում: Հիշատակության են արժանի հատկապես «Ջումհուրի-

յեթ» օրաթերթի հայտնի լրագրողներ Ուղուր Մումջուի և Ահ-

մեթ Թաներ Քըշլալըի սպանությունները համապատասխանա-

բար 1993 և 1999 թվականներին, ինչպես նաև քրդական «Օզգ-

յուր Գյունդեմ» օրաթերթի 8 լրագրողների սպանությունները 

1992-1993 թթ.: Յուրաքանչյուր սպանությունից հետո Թուրքիա-

յում հասարակական մեծ ալիք էր բարձրանում, տեղի էին ու-

նենում զանգվածային բողոքի ցույցեր: Անշուշտ, Հրանտ Դինքի 

հուղարկավորության ժամանակ տեղի ունեցած բողոքի ընդ-

վզումն աննախադեպ էր: Մասնագիտական պարտականութ-

յունների իրականացման պատճառով Թուրքիայում սպանված 

վերջին լրագրողը Ստամբուլից 100 կմ հեռու գտնվող Բանդըր-

մա քաղաքում լույս տեսնող «Güney Marmara'da Yaşam» պարբե-

րականի սեփականատեր և խմբագիր 53-ամյա Ջիհան Հայըր-

սեվեներն էր, որը սպանվեց 2009 թ. դեկտեմբերի 21-ին15: Թեև 

                                                           
15 Editor killed by unknown gunmen in Turkey, https://cpj.org/2009/12/editor-



107 
 

2015 թ. փետրվարի 17-ին Ստամբուլում սպանվեց ևս մեկ 

լրագրող` 46-ամյա Նուհ Քյոքլյուն, սակայն այդ դեպքը կապ 

չուներ մասնագիտական գործունեության հետ16։ 

Թուրքիայի օրենսդրությունը թույլ է տալիս պետության շա-

հերին ու անվտանգությանը սպառնալիք ներկայացնող տեղե-

կությունների նկատմամբ գրաքննություն իրականացնել: Օրի-

նակ՝ 1980-90-ական թթ. քրդական հարցի քննարկումը թուր-

քական մամուլում խստագույն գրաքննության էր ենթարկվում: 

Վերջին տասնամյակում հատկապես արդիական է դարձել հա-

մացանցի և նոր մեդիաների գրաքննությունը: 2011 թ. դատա-

րանի վճռով փակվեցին շուրջ 15 տեղեկատվական կայքեր, 

որոնք ունեին քրդամետ կողմնորոշում17: 

2014 թ. «Լրագրողներ առանց սահմանների» կազմակեր-

պությունը հրապարակեց մամուլի ազատության համաշխար-

հային հերթական հարացույցը, որտեղ 180 երկրների շարքում 

Թուրքիան զբաղեցնում էր 154-րդ հորիզոնականը18։ 2002 թվա-

կանից ի վեր այս կազմակերպության կողմից հրապարակվում 

են մշտազննման արդյունքները և Թուրքիայի պարագայում ու-

սումնասիրությունը բավական հետաքրքիր վայրիվերումներ է 

պարունակում։ Աղյուսակ 1-ը ներկայացնում է 12 տարվա ըն-

թացքում Թուրքիայում մամուլի ազատության հարացույցի դի-

նամիկան։ 

                                                                                                                              
killed-by-unknown-gunmen-in-turkey.php; Slain journalist buried in Istanbul, 

http://www.hurriyetdailynews.com/default.aspx?pageid=438&n=slain-journalist-

buried-in-istanbul-2009-12-20 
16 Gazeteci Nuh Köklü öldürüldü, http://www.hurriyet.com.tr/ gundem 

/28230872.asp: Սպանությունը տեղի էր ունեցել փողոցում տեղի ունեցած 

բանավեճի ընթացքում, երբ ընկերների հետ ձնագնդի խաղալիս, պատահ-

մամբ հարվածել էին նպարավաճառի խանութի ապակուն, որին հետևել էր 

բանավեճ և դանակահարություն։ 
17 Turkey: Freedom on the Net 2012 - https://freedomhouse.org/report/ 

freedom-net /2012/turkey#.VOV7wSuUdZQ 
18 Details about Turkey. http://index.rsf.org/#!/index-details/TUR.  



108 
 

Աղյուսակ 1 

 
Թվական Թուրքիայի զբաղեցրած 

հորիզոնականը 

Դիտարկված երկրների 

ընդհանուր թիվը 

2002 99 134 

2003 115 158 

2004 113 158 

2005 98 161 

2006 98 161 

2007 101 164 

2008 102 168 

2009 122 170 

2010 138 173 

2011-2012 154 178 

2013 154 178 

2014 154 180 

 

Աղյուսակ 1-ում տեղ գտած թվերի համադրումը մի շարք 

ուշագրավ միտումներ է պարունակում։ Նախ և առաջ հարկ է 

շեշտել, որ Թուրքիայում 2002 թվականից իշխող ԱԶԿ-ի 

ղեկավարությունը իր կառավարման առաջին հատվածում 

(2002-2007 թթ.) նախընտրում էր շեշտել, որ խոսքի ազատու-

թյան առումով ԱԶԿ-ն տխուր ժառանգություն էր ստացել։ Նրա 

ղեկավարները պնդում էին, որ խոսքի ազատության և մամուլի 

ազատ գործունեության նախկինում տեղ գտած սահմանափա-

կումները, լրագրողների նկատմամբ իրականացված բռնու-

թյունները, ազատազրկման փաստերը, սպանություններն 

անցյալում են։ Իրականում, առավելագույն դրական արդյուն-

քը, որը գրանցվեց ԱԶԿ-ի կառավարման տարիներին, 2005-

2006 թվականներն էին, երբ 2002 թվականի ցուցանիշը հաջող-

վեց գերազանցել ընդամենը մեկ հորիզոնականով։ Եվրա-

միության հանդեպ ստանձնած պարտավորությունների և 

լայնածավալ բարեփոխումների ընթացքը չէր կարող շրջանցել 



109 
 

նաև մամուլի ազատության հարցը, ուստի, մինչև 2006 

թվականը նկատված դրական միտումը հարկ է կապել բացա-

ռապես այդ հարակից գործընթացների թողած ազդեցության 

հետ։ 2007 թվականից շարունակվող անկումը իր նվազագույն 

շեմին հասավ 2012 թվականին և պահպանվեց հաջորդ երկու 

տարիների ընթացքում։ Վերջին անգամ լրագրողների նկատ-

մամբ նման մեծածավալ հետապնդումներ, ճնշումներ և սահ-

մանափակումներ իրականացվել են 1980 թվականի սեպտեմ-

բերի 12-ի ռազմական հեղաշրջումից հետո։ Ավելին, «Լրագրող-

ներ առանց սահմանների» կազմակերպության կողմից հրա-

պարակված 2013 թվականի զեկույցում ուղղակի նշվում էր, որ 

լրագրողների համար Թուրքիան վերածվել է ամենամեծ 

բանտի։ 

2002-2015 թվականների ընթացքում Freedom House-ի կող-

մից Թուրքիայի վերաբերյալ պատրաստած ամենամյա զե-

կույցներում մամուլի ազատության դինամիկայի ուսումնա-

սիրությունը ևս պարունակում է ուշագրավ միտումներ։ 

Աղյուսակ 2-ում ներկայացված է 13 տարիների դինամիկան։ 

Ներքոբերյալ տարեթվերին ներկայացված են նախորդ 

տարվան վերաբերող համաթվերը և ազատության աստիճանը։ 

 

 



110 
 

Աղյուսակ 2 

 
Տարե-

թիվ 

Մամուլի 

ազատու-

թյան աս-

տիճանը 

Մամուլի 

ազատության 

համաթիվը 

0 –  

ամենալավը, 

100 –  

ամենավատը 

Իրավական 

մթնոլորտ 

0 –  

ամենա-

լավը, 

30 –  

ամենա-

վատը 

Քաղաքական 

մթնոլորտ 

0 –  

ամենալավը, 

40 –  

ամենավատը 

Տնտեսական 

մթնոլորտ 

0 – 

ամենալավը, 

30 - 

ամենավատը 

2002 Մասամբ

ազատ 

58 26 23 9

2003 Մասամբ

ազատ 

55 23 23 9

2004 Մասամբ

ազատ 

52 18 23 11

2005 Մասամբ

ազատ 

48 16 21 11

2006 Մասամբ

ազատ 

48 17 20 11

2007 Մասամբ

ազատ 

49 19 19 11

2008 Մասամբ

ազատ 

51 20 20 11

2009 Մասամբ

ազատ 

50 21 18 11

2010 Մասամբ

ազատ 

51 22 18 11

2011 Մասամբ

ազատ 

54 22 21 11

2012 Մասամբ

ազատ 

55 22 22 11

2013 Մասամբ

ազատ 

56 21 24 11

2014 Ոչ ազատ 62 23 26 13

2015 Ոչ ազատ 65 24 27 14

 

Ինչպես «Լրագրողներ առանց սահմանների» հարացույցում, 
այնպես էլ Freedom House-ի պարագայում նկատելի էլ, որ 2005-
2006 թթ․ ամենաբարենպաստ պայմաններն էին ստեղծվել մա-
մուլի ազատ գործունեության համար, թեև այն շարունակվում 



111 
 

էր բնութագրվել որպես «մասամբ ազատ»։ Իրավիճակը շարու-
նակեց դանդաղ վատթարանալ 2007 թ․-ից, իսկ 2014 թ․ առաջին 
անգամ Թուրքիան դարձավ մամուլի ազատության առումով 
«ոչ ազատ» երկիր և այդ ցուցանիշը կրկնեց նաև հաջորդ տար-
վա ընթացքում՝ բոլոր առումներով արձանագրելով տեսանելի 
հետընթաց։ Ակնհայտ հետընթաց է գրանցվել նաև մամուլի 
գործունությանը նպաստող քաղաքական, իրավական և տնտե-
սական ցուցիչների պարագաներում:  

Թուրքիայում մամուլի ազատության և լրագրողների մաս-
նագիտական պարտականությունների վերաբերյալ վերջին 
տարիներին շրջանառվող ամենատարածված թեմաներից 
մեկն այն էր, որ Թուրքիայում ավելի շատ լրագրող կա ազա-
տազրկված, քան աշխարհի ցանկացած այլ երկրում: «Լրագ-
րողների պաշտպանության խորհրդի» կողմից 1994 թ. ի վեր 
պատրաստվող ամենամյա զեկույցների վերլուծությունը ցույց 
է տալիս, որ Թուրքիան նախկինում ևս ազատազրկված լրագ-
րողների առումով պարբերաբար ստանձնել է «առաջինը լինե-
լու դափնին»: 1992-1998 թթ. և 2012-2013 թթ. ազատազրկված 
լրագրողների թվով Թուրքիան առաջին հորիզոնականում էր19: 
Իրականում, այդ զեկուցումներին նախորդող ժամանակաշր-
ջանում ևս արձանագրվել են լրագրողների ազատազրկման 
դեպքեր: 1980-90-ական թվականներին Քրդստանի աշխատա-
վորական կուսակցության (PKK) դեմ մղվող պայքարում Թուր-
քիայի կենտրոնական իշխանություններն անխնա ազատազր-
կում էին այն լրագրողներին, որոնք մեղադրվում էին քրեական 
օրենսգիրքը (հատկապես 125, 216, 288, 299, 301 և 314-րդ հոդ-
վածները20) և ահաբեկչության դեմ պայքարի օրենքը խախտե-

                                                           
19 Beiser E., Second worst year on record for jailed journalists, https://cpj.org/ 

reports/2013/12/second-worst-year-on-record-for-jailed-journalists.php; Nina 

Ognianova, Turkey-world's top press jailer once more, https://cpj.org/blog/ 

2013/12/turkey--worlds-top-press-jailer-once-more.php 
20 Թուրքիայի միասնականության և թուրք ազգի ինքնության խաթարմանն 

ուղղված հոդվածներ: 



112 
 

լու համար: 1990-ական թվականներին հաճախ հանդիպող այլ 
մեղադրանքներից էին քաղաքական իսլամի քննարկումը, 
քրդական հարցի արծարծումը, ԶՈՒ-ի և դատական համա-
կարգի դեմ նյութերի հրապարակումը: Աղյուսակ 3-ում ներկա-
յացված են Թուրքիայում բանտարկված լրագրողների թիվը 
1992 թվականից սկսած: 

 
 Աղյուսակ 3 

Տարեթիվ Ազատազրկված լրագրողների 

թվաքանակը 

1994 32 

1995 33 

1996 31 

1997 29 

1998 27 

1999 18 

2000 14 

2001 13 

2002 13 

2003 5 

2004 5 

2005 4 

2006 1 

2007 1 

2008 1 

2009 1 

2010 4 

2011 8 

2012 49 

2013 40 

2014 721 

                                                           
21 Թուրքական Bianet-ի տվյալների համաձայն` 2014 ․թ  դեկտեմբերին 

ազատազրկված լրագրողների թիվը 22 էր, իսկ հրատակիչներինը՝ 10։ 



113 
 

Ինչպես ցույց տրվեց աղյուսակ 1-ում և 2-ում 2002 թվակա-

նից հետո միառժամանակ լրագրողների դեմ բռնություններն 

ու սահմանափակումները, այդ թվում նաև ազատազրկումնե-

րը, էապես կրճատվեցին, որի բացատրությունը հարկ է կապել 

ԵՄ-ի հետ սկսված բանակցություններով և իշխող կուսակ-

ցության ստանձնած պարտավորություններով: Այնուամենայ-

նիվ, 2004-2008 թվականների ընթացքում մի շարք ազդեցիկ 

լրագրողների դեմ (Հրանտ Դինք, Մուրադ Բելգե, Էրոլ Քաթըր-

ջըօղլու, Իսմեթ Բերքան, Հասան Ջեմալ) գործեր հարուցվեցին 

քրեական օրենսգրքի 288 և 301 հոդվածները խախտելու մե-

ղադրանքով և անգամ նրանցից մի քանիսի դեմ կիրառվեցին 

պայմանական ազատազրկումներ: Հրանտ Դինքի սպանությու-

նը էապես թուլացրեց լրագրողների դեմ 301-րդ հոդվածի հե-

տագա կիրառումը, իսկ 2008 թ. ապրիլին կատարված փոփո-

խությունից հետո, այդ հոդվածի հատկանիշներով քրեական 

գործ հարուցելն դարձավ առավել դժվար: 

Հարկ է նշել, որ 2004-2008 թթ. ընթացքում լրագրողների դեմ 

պայքարը հիմնականում ղեկավարվում էր զինվորականների և 

դատաիրավական համակարգի, ազգայնականների, քեմալա-

կան-աշխարհիկ կարգերի մոլի ջատագովների կողմից: Նրանք 

պահանջում էին, որպեսզի դատաիրավական համակարգը 

խստորեն պատժի նրանց, ովքեր կանարգեն կամ կքննադատեն 

Աթաթյուրքի ժառանգությունը, Թուրքիայի պատմությունը, 

հանրապետությունը և պետական հաստատությունները, դա-

տական համակարգը, բանակը, ԶՈՒ-ը և թուրքականությունը: 

Իշխող կուսակցությունը այդ ընթացքում չուներ բավարար 

լծակներ քեմական-ազգայնական սկզբունքներով ուղղորդվող 

դատաիրավական համակարգի դեմ պայքարելու համար, ավե-

լին, 2008 թվականին հարցականի տակ էր անգամ ԱԶԿ-ի գո-

յությունն՝ հակաաշխարհիկ գործունեություն ծավալելու մե-

ղադրանքով և Թուրքիայի Սահմանադրական դատարանում 

ԱԶԿ-ն փակելու համար միայն մեկ ձայն չբավարեց: 2008-2010 



114 
 

թվականների ընթացքում ԱԶԿ-ն կարողացավ փոխել իրա-

դարձությունների իր համար ոչ նպաստավոր ընթացքը: ԱԶԿ-ի 

նպատակն էր դատաիրավական համակարգի և զինվորական-

ների լծակները հնարավորինս, իսկ որոշ դեպքերում, առավե-

լագույն կերպով նվազեցնել: 2010 թվականի սեպտեմբերի սահ-

մանադրական փոփոխություններից և 2011 թվականի հունիսի 

խորհրդարանական ընտրություններից հետո Էրդողանը էա-

պես փոխեց վերաբերմունքը իր և կառավարության հասցեին 

ուղղված քննադատության նկատմամբ: Նրա կառավարման 

մեթոդներում նկատված ավտորիտար դրսևորումների հիմնա-

կան սլաքն ուղղվեց լրագրողների և խոսքի ազատության դեմ: 

Այս գործոններով էր պայմանավորված 2012-13 թթ. ընթացքում 

ազատազրկված լրագրողների քանակի բազմակի աճը նա-

խորդ տարիների համեմատ: 

 

ԶԼՄ-ների նկատմամբ կառավարության  

վերահսկողության դրսևորումները 

 

Տասնամյակներ շարունակ Թուրքիայի իշխանությունները 

աչալրջորեն վերահսկել են լրատվամիջոցների գործունությու-

նը և խոչընդոտել դրանց զարգացմանը: Վերահսկողությունն ու-

նեցել է ամենատարբեր դրսևորումներ՝ միջամտություն ԶԼՄ-ի 

կառավարման գործերին, գրաքննություն, ինքնագրաքննութ-

յուն, ահաբեկումներ, հարկային մարմինների հետ դատական 

գործընթացներ, զրպարտության համար դատական գործըն-

թացներ և այլն։ Ներքոբերյալ օրինակներն ընդամենը մի քանի 

առավել հայտնիներն են, որոնք մեծ աղմուկ բարձրացրին թե՛ 

Թուրքիայում, թե՛ նրա սահմաններից դուրս։  

1997 թ. փետրվարի 27-ին Թուրքիայի Ազգային անվտան-

գության խորհրդի նիստում զինվորականների կողմից վարչա-

պետ Էրբաքանին ներկայացվեց 18 կետից բաղկացած վերջնա-

գիր, որից ամիսներ անց, անկարող լինելով դիմադրել աճող 



115 
 

ճնշմանը, նա հրաժարական տվեց: Այս իրադարձությունը, որն 

առավել հայտնի է «պոստ-մոդեռն» կամ «թավշյա» հեղաշրջում 

անվամբ, զինվորականների կողմից հանրապետական Թուր-

քիայի քաղաքական կյանք ներխուժման չորրորդ փաստն էր 

1960 թվականից ի վեր: Այդ իրադարձության նախապատ-

րաստման, մատուցման և ուղղորդման գործում անգնահատե-

լի ծառայություն մատուցեցին թուրքական հիմնական ԶԼՄ-նե-

րը: Ուղղորդվելով բարձրաստիճան զինվորականների և քեմա-

լականների կողմից՝ թուրքական ԶԼՄ-ները ամիսներ շարու-

նակ ձևավորել էին վախի և սպառնալիքի մթնոլորտ, որի նպա-

տակն էր ցույց տալ, որ վարչապետ Էրբաքանը նպատակ ունի 

երկիրը դարձնել երկրորդ Իրան, արմատախիլ անել աշխար-

հիկ պետական համակարգը և ձևավորել նոր հակաքեմալա-

կան պետություն: Տարիներ անց պարզ դարձավ, որ լրատվամի-

ջոցների թողարկած գլխագրերը, պատմությունների բովանդա-

կությունը և փաստերը ձևավորվել ու մատուցվել էին Թուրքիա-

յի Զինված ուժերի Գլխավոր շտաբի կողմից, իսկ լրատվամիջոց-

ների գլխավոր խմբագիրների գործն այդ ամենին ճշտությամբ 

հետևելն էր ու հասարակության մոտ կարծիք ձևավորելը: 

Գալով իշխանության՝ ԱԶԿ-ն ևս շարունակեց ԶԼՄ-ների 

վրա հսկողություն իրականացնել, որն առավել ակնհայտ դար-

ձավ կառավարման երկրորդ շրջանի երկրորդ կեսից՝ 2009 թ.-

ից սկսած։ Շուրջ 5 տարի շարունակվող Էրգենեքոնի դատա-

րավության ընթացքում ևս տեղ գտան լրագրողների ձերբակա-

լության դեպքեր, որոնք մեղադրվում էին գաղտնի կազմակեր-

պությունների հետ համագործակցության, հակապետական և 

հակաիշխանական գործունեության ծավալելու համար: Մի 

շարք դեպքերում թեև բավարար հանցակազմ չկար, սակայն 

դատարանները լրագրողներին դատապարտեցին տարբեր 

ժամկետներով ազատազրկման: 

2011 թ. դեկտեմբերի 28-ին թուրքական օդուժը սխալմամբ 

ռմբակոծեց Թուրքիայի հարավարևելյան քրդաբնակ Ուլուդերե 



116 
 

շրջանի 34 բնակչի, որոնք հիմնականում երիտասարդներ էին 

և չէին բոլորել 17 տարին: Սպանվածները զբաղվում էին մաք-

սանենգությամբ և  վերադառնում էին Իրաքից։ Շուրջ օր ու կես 

լրատվամիջոցները լռում էին այդ իրադարձության վերաբեր-

յալ և միայն սոցցանցերում բարձրացված աղմուկից հետո 

հնարավոր եղավ վեր հանել տեղի ունեցածի բոլոր մանրա-

մասները22։ Այն լրագրողները, որոնք ավելի քննադատական 

լույսի ներքո ներկայացրին տեղի ունեցածը հետագայում հե-

ռացվեցին լրագրողական աշխատանքից, այնպես, ինչպես դա 

տեղի ունեցավ Haberturk-ի սյունակագիր Էջէ Թեմելքուրանի 

պարագայում (նա հայտնի է նաև հայ-թուրքական հարաբե-

րություններին նվիրված “Deep mountain: Across the Turkish-

Armenian Divide” գիրքը23): 

Կառավարության կողմից զանգվածային լրատվության 

նկատմամբ իրականացվող ամենացցուն օրինակներից էր նաև 

2013 թ. ամռանը Գեզի այգում տեղի ունեցած իրադարձություն-

ների լուսաբանման ընթացքը: Թաքսիմի հրապարակում և Գե-

զի այգում ցուցարարների բողոքի և քաղաքացիների դեմ իրա-

կանացվող բռնությունների թեժ պահին՝ բարձր հեղինակութ-

յուն ունեցող հեռուստաընկերություններից մեկը՝ CNN Türk-ը, 

ցուցադրում էր պինգվինների մասին վավերագրական կինոն-

կար: Ինքնագրաքննության այս հանգամանքը բավական մեծ 

քննադատության արժանացավ հասարակության կողմից և 

ինչպես և կարելի էր ենթադրել կառավարության կողմից հե-

ռարձակող ԶԼՄ-ների մեծ մասին արգելվել էր ցուցադրել Գեզի 

այգում տեղի ունեցած դեպքերին առնչվող լուրեր: ԵՄ-ի հանձ-

նակատար Ստեֆան Ֆյուլեն այն անվանեց «թուրքական լրատ-

                                                           
22 Konuk Yazar, Uludere katliamı ve medya, http://www.derindusunce.org 

/2012/02/03/uludere-katliami-ve-medya/,  3 Şubat, 2012; Faruk Arhan, Medya, MIT 

mensubu ve Uludere, http://bianet.org/biamag/insan-haklari/135110-medya-mit-

mensubu-ve-uludere, 30 Aralik 2011.  
23 Ece Temelkuran, Deep mountain: Across the Turkish-Armenian Divide, 

Verso; 2010 



117 
 

վամիջոցների խլացնող լռություն»24, այլ պաշտոնյաների և 

ընդդիմության կողմից ևս եղան դատապարտող հայտարա-

րություններ: Հետագա օրերին, երբ Գեզի այգիում տեղի ունե-

ցող իրադարձություններն առավել մանրամասն լուսաբանվե-

ցին, Թուրքիայի ժուռնալիստների միության տվյալների համա-

ձայն, ավելի քան 22 լրագողներ, հեռացվեցին, իսկ ավելի քան 

37 լրագրողների ստիպեցին հեռանալ աշխատանքից՝ ցուցա-

րարների բողոքները դրական լույսի ներքո մատուցելու մե-

ղադրանքով (այդ թվում՝ Միլլիյեթի լրագրողներ Հասան Ջեմա-

լը և Ջան Դյունդարը, Սաբահից՝ Յավուզ Բայդարը, Զյուլֆու 

Լիվանելին, ինչպես նաև Բեքիր Ջոշքունը՝ Հյուրիյեթից)25։  

2014 թ. օգոստոսին, նախագահական ընտրությունների նա-

խընտրական պայքարի ընթացքում հանրահայտ Economist-ի 

թղթակից և Taraf-ի սյունակագիր Ամբերին Զամանին Էրդո-

ղանն անվանեց «անամոթ մարտիկ» և կոչ արեց «իր տեղը իմա-

նալ»։ Սեպտեմբերին New York Times-ի լրագրող Ջեյլան Յեյին-

սուի նկատմամբ ևս իշխանամետ մամուլը վիրավորանքներ 

հնչեցրեց այն բանից հետո, երբ նա արձանագրել էր Թուրքիայի 

տարածքում «իսլամական պետության» համար զինյալների 

հավաքագրման փաստը26։ 2014 թ. ընթացքում հիմնականում 

երկրի նախագահի՝ Էրդողանի դեմ զրպարտանքի մեղադրան-

քով (քր. օր. հոդված 299) հետապնդումներ իրականացվեցին 

                                                           
24 Տե՛ս Շտեֆան Ֆյուլեի ելույթը Եվրահանձնաժողովի «Speak-Up!2: Loud 

wake-up call for improving media freedom in Western Balkans and Turkey» 

խորագիրը կրող խորհրդաժողովի ընթացքում․ http://europa.eu/rapid/press-

release_SPEECH-13-558_en.htm 
25 At least 22 journalists fired in connection with Gezi protests, http://www. 

todayszaman.com/latest-news_at-least-22-journalists-fired-in-connection-with-

gezi-protests_321554.html  “Wave of dismissals after Gezi Park Protests”, We Fight 

Censorship, http://www.wefightcensorship.org/ru/node/160html.html; Journalist 

Yavuz Baydar fired from Sabah daily, http://www.todayszaman.com/latest-

news_journalist-yavuz-baydar-fired-from-sabah-daily_321690.html. 
26 https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkey#.Ve0kBzYVgdV 



118 
 

մոտ 10 լրագրողների նկատմամբ, որոնց թվում էին նաև՝ 

Cumhuriyet-ի սյունակագիր Ջան Դյունդարը և Taraf-ի սյունա-

կագիր Մեհմեթ Բարանսուն27: Bianet-ի տվյալների համաձայն, 

միայն 2014 թ. 399 լրագրող, սյունակագիր և ԶԼՄ-ների աշխա-

տակիցներ ստիպված են եղել հեռանալ կամ հեռացվել են աշ-

խատանքից՝ մեծ մասամբ գործադիր իշխանության ճնշումնե-

րի կամ սեփականատերերի պահանջով28։ 
Լրատվամիջոցների գոյության ու գործունեության և պե-

տության հետ նրանց ունեցած հարաբերությունների բնույթի 

վերլուծությունը ցույց է տալիս, որ ԶԼՄ-ների կառավարման 

գործող համակարգի պայմաններում անհնար է պատկերացնել 

անկախ լրատվամիջոցներ: Թուրքական ԶԼՄ-ների ավելի քան 

80 տոկոսը պատկանում է բիզնես հոլդինգներին, որոնք կառա-

վարության հետ ունեն ուղղակի կամ ընդհանուր շահեր, հե-

տաքրքրություններ կամ համատեղ բիզնես ծրագրեր: Հետևա-

բար, կառավարության կողմից ԶԼՄ-ների նկատմամբ առկա 

վերահսկողության պատճառների հիմքը լրատվամիջոցների 

տնօրինման և կառավարման համակարգն է, որն էլ իր հերթին 

սահմանափակում է խմբագիրների, լրագրողների և սյունա-

կագրերի մասնագիտական գործունեության հնարավորութ-

յունները:  

Այս ամենի հետ մեկտեղ հարկ է փաստել, որ թե՛ 1990-ական 
թթ, թե՛ 2000-ականներին տեղ գտան նաև օրինակներ, երբ կա-
ռավարությունը ունակ չեղավ ամբողջությամբ վերահսկել 
ԶԼՄ-ների գործունեությունը։ Օրինակ, 1996 թ. նոյեմբերի Սու-
սուրլուքի աղմկահարույց ավտովթարից հետո լրատվամիջոց-
ները կարողացան հանրության ներկայացնել փաստեր ոչ 
միայն ավտովթարին զոհ գնացած անձերի, այլ նաև հարուց-

                                                           
27 Turkey: 5-year Decline in Press Freedom, https://freedomhouse.org/report/ 

freedom-press/2015/turkey#.Ve0kBzYVgdV 
28 Նույն տեղում, https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkey#. 

Ve0kBzYVgdV 



119 
 

ված քրեական գործին առնչվող այլ տվյալներ։ Տեղեկատվա-
կան արտահոսքն սկիզբ դրեց փոխվարչապետ Թանսու Չիլլե-
րի և իրավապահ մարմինների դեմ բացասական տրամադ-
րություններ վերելքին։ Նմանատիպ մեկ այլ դրսևորում էր 1999 
թ. օգոստոսին Իզմիթում տեղի ունեցած երկրաշարժի լուսա-
բանումը ԶԼՄ-ների կողմից։ Իշխանություններն անկարող ե-
ղան գրաքննել ԶԼՄ-ների թողարկումները, որոնք ցույց էին 
տալիս երկրաշարժի հետևանքների վերացման գործում կա-
ռավարության անարդյունավետ աշխատանքը և դրա պատճա-
ռով զոհերի թվաքանակի աճը։ 

2000-ական թթ. ևս որոշ լրատվամիջոցներ, օրինակ՝ Zaman-
ը և Taraf-ը, հրապարակեցին մի շարք աղմկահարույց փաս-
տաթղթեր, փաստեր, որոնք վկայում էին զինվորականների 
կողմից իշխող կուսակցության՝ ԱԶԿ-ի, դեմ պլանավորվող մի 
քանի ռազմական հեղաշրջումների և ազգային փոքրամաս-
նությունների դեմ նախատեսվող ահաբեկչական գործողութ-
յունների մասին։ Ակնհայտ է, որ ԶԼՄ-ները համագործակցել 
էին համապատասխան կառույցների հետ այդ փաստաթղթերի 
արտահոսքը կազմակերպելու առումներով, այնուամենայնիվ, 
այդ հրապարակումները աննախադեպ հարված հասցրին զին-
վորականների հեղինակությանը։ 

 
Համացանցային գրաքննություն 
 
Վերջին տարիներին համացանցը լայնորեն ներթափանցեց 

Թուրքիա: Եթե 2009 թ. 75 մլն. բնակչությունից ընդամենը 25 
մլն. էր օգտվում համացանցից, ապա 2014 թվականի տվյալնե-
րով մոտ 77 մլն բնակչություն ունեցող Թուրքիայի 35,4 մլն. 
(բնակչության մոտ 46 %) ունի ինտերնետ հասանելիություն 
(18-րդ ցուցանիշն աշխարհում)29: 2014 թ. չորրորդ եռամսյակի 
տվյալներով Թուրքիայի բնակչության 52 % համարվում են սո-

                                                           
29 Internet Users by Country (2014), http://www.internetlivestats.com/internet-

users-by-country/  



120 
 

ցիալական ցանցերի օգտատերեր։ Facebook-ի օգտատերերի 
թիվը գերազանցում է բնակչության 26 %-ը, իսկ Twitter-ինը՝ 17 
%-ը, այս տվյալների շնորհիվ սոցիալական մեդիայի օգտա-
գործման համաշխարհային հարացույցում Թուրքիան գտնվում 
է լավագույն հնգյակում30:  

Ինտերնետի ակտիվացմանը զուգահեռ վերջին տասնամյա-

կի ընթացքում Թուրքիայում լայն տարածում է ստացել նաև 

կառավարությանն առընթեր Ինֆորմացիոն և հեռահաղոր-

դակցային տեխնոլոգիաների հանձնաժողովի (ԻՀՏՀ) (Bilgi 

Teknolojileri ve İletişim Kurumu), նրան կից գործող Հեռահա-

ղորդակցության և կապի նախագահության (ՀԿՆ) (Telekomüni-

kasyon İletişim Başkanlığı) և դատարանների կողմից կայքերի 

արգելափակումը: 2015 թ. սեպտեմբերի դրությամբ նման կայ-

քերի թիվը գրեթե 84.000   էր31, ուշագրավ է, որ 2009 թվականի 

դրությամբ արգելափակված կայքերի քանակն ավելացել է մոտ 

քսան անգամ: Արգելափակված կայքերի մեծ մասը պարունա-

կում էր խաղադրույքային, ժամանցային, պոռնոգրաֆիկ և պե-

դոֆիլ բովանդակություն, սակայն 2011 թվականից ի վեր արգե-

լափակվել են նաև քաղաքական, կրոնական, ազգայնական 

կողմնորոշման կայքեր: Հեռահաղորդակցության և կապի նա-

խագահության կողմից  ինտերնետ մատակարարներին պար-

բերաբար ուղարկվում են արգելված բանալի բառեր, որոնք 

որոնելիս, իշխանությունները իրավունք ունեն արգելափակել 

որոնման արդյունքները: 2007 թ. մայիսի 23-ին հրապարակված 

թիվ 5651 օրենքը համարվում է այն հիմնական կարգավորող 

իրավական գործիքը, որն ԻՀՏՀ-ի և մասնավորապես ՀԿՆ-ի 

կողմից կիրառվում է կայքերի արգելափակման համար32: 

                                                           
30 Penetration of leading social networks in Turkey as of 4th quarter 2014, 

http://www.statista.com/statistics/284503/turkey-social-network-penetration/ 
31 Erişime Engellenen Siteler (TİB Tarafından), http://engelliweb.com/tib-

tarafindan-erisime-engellenen-siteler/. 
32 Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı, http://www.tib.gov.tr/tr/tr-menu-2-

genel_bilgiler.html. 



121 
 

Թուրքիայի Հանրապետության հիմնադիր Աթաթյուրքի, թուր-

քական բանակի, թուրք ազգի, ազգային ու կրոնական փոքրա-

մասնություններին, ահաբեկչական կազմակերպություններին 

վերաբերող կայքերը և կայքային բովանդակությունը առանձ-

նահատուկ հսկողության է ենթարկվում, քանի որ դրանք շա-

րունակում են համարվել հակասական թեմաներ: 2008-2015 

թվականների ընթացքում մի քանի անգամ արգելափակվել են 

YouTube, Twitter, Vimeo, MySpace կայքերը: 2011-15 թվական-

ների ընթացքում արձանագրվեցին ինտերնետային գրաքն-

նության մի շարք նոր դեպքեր:  

Սակայն 2014 թվականի փետրվարի 6-ին Թուրքիայի օրենս-

դիր մարմինը փոփոխությունները կատարեց համացանցային 

գործունեությունը կարգավորող վերոհիշյալ 5651 օրենքում, 

նույն օրը նախագահ Գյուլը ստորագրեց օրենսդրական փոփո-

խությունը, իսկ փետրվարի 19-ին այն հրապարակվեց պաշտո-

նաթերթում և մտավ կիրառության մեջ33։ Օրենքում կատար-

ված փոփոխությունները նպատակ ունեին էլ ավելի խստացնել 

կառավարության վերահսկողությունը համացանցի նկատ-

մամբ՝ սահմանափակելով քաղաքացիների տեղեկատվության 

ազատության և խոսքի ազատության իրավունքը: Նոր օրենսդ-

րության համաձայն, տրանսպորտի և հեռահաղորդակցության 

նախարարին, ինչպես նաև ԻՀՏՀ-ի ղեկավարին թույլատրվում 

է առանց դատարանի որոշման արգելափակել ցանկացած 

կայք` ելնելով քաղաքացու անձնական կյանքի գաղտնիությու-

նը պաշտպանելու վարկածից: Նոր օրենքը պարտադրում է 

նաև ինտերնետ մատակարարներին, որպեսզի նրանք 2 տարի 

                                                           
33 Kanun No. 6518, T.C. Resmî Gazete, http://www.resmigazete.gov. tr/main. 

aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/02/20140219-1.htm 

/20140219.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/02/20140219-

1.htm; Constanze Letsch, Turkey pushes through new raft of 'draconian' internet 

restrictions, http://www.theguardian.com/world/2014/feb/06/turkey-internet-law-

censorship-democracy-threat-opposition  

 



122 
 

պահպանեն համացանց օգտագործողների գործունեության 

վերաբերյալ տեղեկույթը (այդ թվում` այցելած կայքերը, ում 

հետ է կապի մեջ եղել և հաղորդակցվել) և դրանք հասանելի 

դարձնեն իշխանություններին ըստ անհրաժեշտության: Այս 

օրենքի ընդունումը ԵՄ-ի և ԱՄՆ-ի, ինչպես նաև մի շարք իրա-

վապաշտպան կազմակերպությունների (Լրագրողների պաշտ-

պանության խորհուրդ, Freedom House, Human Rights Watch, 

Amnesty International) կողմից արժանացավ բացասական ար-

ձագանքի և խիստ քննադատական գնահատականի: 

Համացանցում գրաքննության և արտահայտման ազատութ-

յան դեմ կառավարության այդ քայլը պայմանավորված է 2013 

թ. դեկտեմբերի 17-ից սկիզբ առած ներքաղաքական ճգնաժամի 

հետ: «Մեծ կաշառք» անվանումը ստացած գործողության արդ-

յունքում իշխող կուսակցության հեղինակությանը մեծ հարված 

հասցվեց, պաշտոնանկ արվեցին 4 նախարարներ, որոնցից ե-

րեքի և նրանց որդիների նկատմամբ հարուցվեցին քրեական 

գործեր փողերի լվացման, կոռուպցիայի մեղադրանքներով, 

հարցաքննության կանչվեց անգամ Էրդողանի որդին: Այդ իրա-

դարձությունների լուսաբանման գործում թեև զանգվածային 

լրատվամիջոցները զգուշավոր մոտեցում ցուցաբերեցին՝ նկա-

տի ունենալով 2013 թ. մայիս Գեզի այգում տեղի ունեցած իրա-

դարձությունների լուսաբանման ժամանակ ԶԼՄ-ների նկատ-

մամբ իշխանությունների իրականացրած վերահսկողությունը: 

Սակայն թե' 2013 թ. մայիսին, թե' դեկտեմբերին տեղի ունեցած 

իրադարձությունների լուսաբանման ու հանրայնացման գոր-

ծում մեծ դերակատարում ստանձնեցին սոցիալական ցանցե-

րը՝ հատկապես Twitter-ը և Facebook-ը, որոնք արագորեն տա-

րածում էին զանազան կադրեր, ձայնագրություններ, փաս-

տաթղթեր և նպաստում տեղի ունեցող իրադարձությունների 

նկատմամբ հանրային և օտարերկրյա իրազեկության աճին: 

Այս ամենի նկատմամբ Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանը իր 

դժգոհությունը հայտնել էր դեռ Գեզի այգում տեղի ունեցած 



123 
 

դեպքերի կապակցությամբ, սակայն «Մեծ կաշառքից» հետո նա 

որոշեց էապես սահմանափակել քաղաքացիների խոսքի և ա-

զատ արտահայտման իրավունքը և անցնել համացանցի ամ-

բողջական վերահսկմանը: Թե՛ նրա, թե՛ ԱԶԿ-ի ղեկավար կազ-

մի կողմից հատկապես Twitter-ի հասցեին հնչեցին ամենա-

տարբեր որակումներ՝ օր. «զզվելի», «անիծված», «սպառնալիք», 

«աղետ»34: 

 

Տպագիր մամուլ 

 

Կառավարության տվյալների համաձայն` Թուրքիայում 

տպագրվում է մոտ 3000 անուն պարբերական, որոնցից 55-ը 

համապետական են, 23-ը նահանգային, իսկ՝ մնացածը հա-

մայնքային։ Օրական վաճառքի ծավալներով առաջին հորիզո-

նականներում է Zaman-ը, Posta-ն, Hürriyet-ը, Sözcü-ն, Sabah-ը, 

Milliyet-ը և Habertürk-ը: Ընդ որում, իր տպաքանակով Zaman-ը 

երկրորդ հորիզոնականը զբաղեցնող Posta-ից ավելին է մոտ 3 

անգամ և 2013 թ. դեկտեմբերին անցնում էր 1.200.000-ը, մինչ-

դեռ Posta-ի ցուցանիշը 400.000-ի սահմաններում է: Ավելին, 

որոշ տպագիր լրատվամիջոցների նկատմամբ հանրային պա-

հանջարկն ավելանում է տարեցտարի, մինչդեռ որոշ լրատվա-

միջոցներ կորցնում են ընթերցողների քանակը: Այդուհան-

դերձ, 77 մլն. բնակչություն ունեցող Թուրքիայում օրական վա-

ճառքի ծավալները միայն այս տարի է անցել օրական 5 մլն. 

սահմանագիծը, ընդ որում` այդ հաշվարկի մեջ է մտած նաև 

կես միլիոնից ավել կազմող սպորտային ուղղվածության պար-

բերականների տպաքանակը: 

Թուրքիայում գործող ԶԼՄ-ներն ունեն մի շարք ընդհանուր 

առանձնահատկություններ, որոնք դասակարգելով հնարավոր 

է պատկերացում կազմել դրանց գործունեության ոլորտների, 

սեփականատերերի, դավանած գաղափախոսությունների և 

                                                           
34 Tiraj Gazetelerin haftalık tiraj bilgileri. http://www.medyatava.com/tiraj 



124 
 

քաղաքական ուղղությունների վերաբերյալ։ Ստորև ներկա-

յացված են առավել մեծ հեղինակություն վայելող և առավել 

շատ շրջանառություն ունեցող տպագիր ու հեռարձակվող 

ԶԼՄ-ները:  

Ստամբուլում և Անկարայում են տեղակայված համապե-

տական պարբերականների և հեռարձակող կազմակերպութ-

յունների գլխավոր գրասենյակները։ Թուրքիայի լրատվադաշ-

տը վերահսկվում է մի քանի բազմաոլորտ ընդգրկում ունեցող 

հոլդինգային բիզնես խմբերի և ընտանիքների կողմից՝ Doğan 

Group, Turkuvaz, Ciner Group, Çukurova Group, Doğus Group, 

Feza Group և այլն: Այս մեդիա հոլդինգներին են պատկանում 

ամենամեծ հեռուստաալիքները և լրատվական պարբերական-

ները։ Ընդ որում, լրատվամիջոցների առուվաճառքը, միջհոլ-

դինգային բանակցությունները թուրքական լրատվադաշտին 

բնորոշ առաձնահատկություններից է: Տպագիր մամուլի բաշ-

խումը ևս պատկանում է այս հոլդինգներից երկուսին՝ Doğan 

Group և Turkuvaz Group: 

Տպաքանակի վերաբերյալ ներքոբերյալ թվերը վերցված են 

2013 թ. դեկտեմբերի 22-ի հրապարակված մոնիտորինգի 

տվյալներից, երբ Թուրքիայում ծագած հերթական աղմկահա-

րույց գործընթացի ժամանակ հանրությունն առավելագույն հե-

տաքրքրվածություն էր դրսևորում նրա լուսաբանման հար-

ցում: Ներկայացվում են ԶԼՄ-ն ըստ հոլդինգային պատկանե-

լիության, գաղափարական ուղղվածության և տպաքանակի35՝ 

 

 

 

 

 

 

                                                           
35 Տվյալների մասին առավել մանրամասն տես Medyatava 

http://www.medyatava.com/anasayfa։ 



125 
 

 
Սեփականատեր 

Լրատվամիջո-

ցի անվանումը 

Նշումներ Տպաքանակ 

 

 

 

 

 

 

DOGAN GROUP 

Hürriyet Ազգայնական 

թեքում/ կան նաև 

որոշ ազատական 

սյունակագիրներ 

409.000 

Sözcü Ընդդիմադիր 

հայացքներ, 

քեմալիստական 

378.000 

Posta Բուլվարային, 

ժողովրդական 

431.000 

Radikal Ձախ-ազատական 24.000 

Fanatik սպորտային 190.000 

Hurriyet Daily 

News 

անգլերեն 5500 

TURKUVAZ 

GROUP – 

պատկանում է 

ÇALIK 

HOLDING—ին 

և (սերտորեն 

կապված է 

Էրդողանի հետ) 

Sabah  320.000 

Takvim բուլվարային 108.000 

Fotomaç սպորտային 200.000 

Yeni Asir նահանգային 40.000 

Yeni Aktuel  8000 

Newsweek Türki

ye 

 5,000 

Ekonomist  9000 

Para  9000 

 

 

DEMIRÖREN 

HOLDING 

Milliyet Ազգայնական 

թեքում/ կան նաև 

որոշ ազատական 

սյունակագիրներ 

174.000 

Vatan Սոցիալ-

դեմոկրատական, 

աջ կենտրոն 

109.000 

FEZA GROUP  

(պատկանում է 

գյուլենական-

ներին) 

Zaman Ազատական-

իսլամական 

1.200.000 

Today’s Zaman Ազատական-

իսլամական 

5500 

Aksiyon ամսագիր  38.000 



126 
 

Sizinti ամսագիր 850.000 

ամսեկան 

 

Yeni Bahar կրոնական  

 

Yeni Ümit եռամսյակը մեկ, 42 

երկրում 

98.000 

Yağmur Երկամսյակը մեկ  

Gonca Երկամսյակը մեկ։ 

մանկական և 

ընտանեկան 

ծրագիր 

 

CUKUROVA 

GROUP 
Tercuman ազգայնական 15.000 

Güneş բուլվարային 100.000 

CINER MEDIA 

GROUP 

Haberturk  230.000 

CENGIZ 

HOLDING 

Akşam իսլամական 104.000 

 

ALBAYRAK 

HOLDING 

(իշխանամետ) 

Yeni Șafak  իսլամական 115.000 

 

Vakit  իսլամական, 

ծայրահեղական, 

սկանդալային 

50.000 

MILLI GÖRÜŞ Milli Gazete իսլամական 24.000 

 Cumhuriyet Ձախակողմյան, 

քեմալական, 

ազգայնական 

55.000 

SOCAR Media Star  Ադրբեջանական 

SOCAR-ը ձեռք է 

բերել 

բաժնետոմսերի 50 

% 2013 թ. մայիսին։ 

125.000 

ILHAS 

HOLDING 

Türkiye  183.000 



127 
 

YENIÇAĞ 

PUBLISHING 

Yeniçağ Ծահրահեղ 

ազգայնամոլական 

50.000 

 Yeni Akit Պահպանողական, 

ազգայնամոլական 

63.000 

 Ortadoğu Ազգայնամոլական 8000 

 Taraf Անկախ, 

ազատական 

85.000 

 Özgür Gündem Քրդական 

ազգայնական, 

սոցիալիստական 

15.000 

 Azadiya Welat քրդական  

 Birikim Ձախ-ազատական  

 IHO ՀՈՒՆԱԿԱՆ  

Apoyevmatini   

 Agos  

ՀԱՅԿԱԿԱՆ 

 

Jamanak   

Nor Marmara  

 Șalom Հրեական  

 

Լրատվական գործակալություններ 

 
Սեփականատեր Գործակալություն 

անվանումը 

Նշումներ 

 Anadolu Ajansi Գործում է 1920 թ.-ից։ Ունի 28 

մասնաճյուղ Թուրքիայում, 22 

արտերկրում, օրական մոտ 

800 լուր և 200 ֆոտո: 

 ANKA Գործում է 1970 թ.-ից։ 

Օրական լուրեր և ֆոտոներ, 

օրական մեկ անգամ 

տնտեսական  ամփոփագրեր 

և շաբաթական մեկ անգամ 

անգլերեն: 

DOGAN GROUP DHA Տրամադրում է լուրեր 

հիմնականում Dogan Group-ին 

պատկանող 

լրատվամիջոցներին: 

ILHAS GROUP IHA 145 գրասենյակ Թուրքիայում։ 



128 
 

Լուրեր է տրամադրում 

արտերկրյա լրատվական 

գործակալություններին։ Ունի 

անգլերեն և արաբերեն 

ծառայություններ։ 

CINER GROUP Ajans HaberTürk  

SAMANYOLU 

GROUP 

CİHAN Haber Ajansi 

(CHA) 

Պատկանում է 

գյուլենականներին։ 

Թուրքիայում ունի լավ 

կազմակերպված կառույցներ: 

Գրասենյակներ ունի 31 

երկրներում և թղթակիցներ 55  

երկրում։ 

 DIHA Գործում է 2002 թ.-ից։ 

Մատուցում է 

ծառայություններ նաև 

անգլերենով և թուրքերենով 

 Fırat քրդական 

 

Ռադիո 

 

Թեպետ Թուրքիայում ռադիոյի հեռարձակումը սկսվել է 

1927 թ., սակայն հանրային- քաղաքական բանավեճերում այն 

նշանակալի դեր չունեցավ ընդհուպ մինչև մինչև 1960-ական 

թթ.: Պատճառները հիմնականում տեխնիկական էին, քանի որ 

այդ ընթացքում ընդամենը 8 ռադիոկայան էր կառուցված, ո-

րոնք ապահովում էին սահմանափակ ռադիոծածկույթ` Թուր-

քիայի տարածքի ընդամենը 47%-ը։ 1960 թ. հետո ռադիոհե-

ռարձակման գործընթացը տեսանելիորեն փոխվեց, քանի որ 

իշխանություններն այն դիտեցին որպես քարոզչության և տե-

ղեկատվության տարածման կարևոր միջոց։ «Թուրքական ռա-

դիոյի և հեռուստատեսության ընկերությունը» (TRT) հիմնադր-

վեց որպես պետական կառույց, որը պաշտպանված էր 1961 

թվականի սահմանադրությամբ: Մինչև 1970-ական թթ. վերջը 

Թուրքիայի տարածքում գործում էին 39 ռադիոկայաններ, իսկ 



129 
 

արդեն 1973 թ. Թուրքիայի ամբողջ տարածքն ապահովված էր 

ռադիոծածկույթով36։ Դրանով հանդերձ ոչ բոլոր տներն ունեին 

ռադիոընդունիչներ, այդ խնդիրն հատկապես ցցուն էր գյուղե-

րում։ 

Ռադիոյի հեռարձակման պետական մենաշնորհը ամ-

րապնդված էր 1982 թվականի սահմանադրության 133-րդ հոդ-

վածով և շարունակվեց մինչև 1993 թվականի հուլիս ամիսը: 

Չնայած այս օրենսդրական սահմանափակմանը՝ մասնավոր 

հատվածը շուկա էր մուտք գործել արդեն 1990-ական թթ.: 

Թուրքիայի արևմուտքում տարածվող հզոր արբանյակների 

ընձեռած հնարավորություններից օգտվելով՝ մասնավոր կա-

յանները սկսեցին հեռարձակել Թուրքիայում Գերմանիայից, 

դրանով մարտահրավեր նետելով «TRT» -ին: 

Այսպիսի զարգացումների անմիջական հետևանքները քաո-

սային էին:  Հանրությունը, ընդհանուր առմամբ գոհ էր ընձեռ-

ված ժամանցային ծրագրերից: Հիմնական պատճառն այն էր, 

որ շատերին հոգնեցրել էր «TRT»-ի քաղաքական արտադրան-

քը: Միաժամանակ հարկ է նշել, որ Թուրքիայի Ազգային Անվ-

տանգության Խորհուրդը, անհանգստացած ամբողջ երկրով 

հեռարձակվող իսլամական ռադիոյի և հեռուստատեսության 

խնդրով, նպաստեց, որպեսզի 1994 թվականի ապրիլին ընդուն-

վի օրենք «Ռադիոյի և հեռուստատեսության ձեռնարկություն-

ների և նրանց հեռարձակման մասին»: 

Մինչև 1994 թ. ռադիո հեռարձակման ոլորտում Թուրքիայի 

Ռադիո և հեռուստատեսության ընկերությունը (TRT) մենաշ-

նորհ ուներ։ Այժմ գործում են մոտ 1100 ռադիոկայան, որոնցից 

100 կաբելային են։ Դրանցից 36 համապետական են, 102 նա-

հանգային, 950-ը համայնքային։ 

 

 

 

                                                           
36 Гусейнов А., նշվ. աշխ., էջ 121: 



130 
 

Սեփականատեր Գործակալություն 

անվանումը 

Նշումներ 

 

 

 

TRT – 

 հանրային 

RADYO 1 ընդհանուր 

RADYO 2 (TRT-TM) Լուրեր, ընդհանուր 

 

RADYO 3 

Հիմնականում դասական 

երաժշտություն, ջազ։ 

Լուրեր անգլերենով, 

ֆրանսերենով, 

գերմաներենով։ 

Radyo 4 Թուրքական 

երաժշտություն 

Türkiye‘nin 

Sesi / The Voice of 

Turkey

Հեռարձակվում է 26 

լեզուներով 

 Kral FM Թուրքական փոփ 

երաժշտություն  

 Burc FM  

Պատկանում է 

գյուլենականներին 
Radyo Cihan 

Samanyolu Haber 

Radyo 

 

Dogan Media Group 

CNN Turk Radyo Լուրեր 

Radyo D Փոփ երաժշտություն 

Slow Turk Թուրքական փոփ 

երաժշտություն 

 Super FM Արևմտյան փոփ 

երաժշտություն  

 Metro FM Արևմտյան փոփ 

երաժշտություն 

 Power Türk Թուրքական փոփ 

երաժշտություն 

 Best FM Թուրքական փոփ 

երաժշտություն 

 Açık Radyo Բաց հանրային 

քննարկումներ 

ամենատարբեր 

քննարկումների շուրջ 

 

 



131 
 

Հեռուստատեսություն 

 

Մյուս երկրների համեմատ Թուրքիայում առաջին հեռուս-

տահեռարձակումը տեղի ունեցավ զգալիորեն ուշ` 1968 թվա-

կանի հունվարի 31-ին ընդամենը 2000 հեռուստացույցի հա-

մար37: Երկար տարիներ եթեր դուրս եկավ միայն մեկ հեռուս-

տաալիք՝ TRT անվանմամբ: Այժմ գործող հեռուստաալիքների 

թիվը Թուրքիայում բավական մեծ է, և ամեն տարի ստեղծվում 

են նորերը:  

Շուրջ 40 տարի շարունակ TRT-ն աշխարհիկ, ժամանակա-

կից և արևմտյան գաղափարների կրողն ու ջատագովն է եղել, 

արժեքներ, որոնք անկյունաքարային էին Թուրքիայի հանրա-

պետության հռչակումից հետո: Թուրքական իշխանություն-

ները, հավատարիմ մնալով լայիցիզմի դրույթներին, վերա-

հսկում էին հեռուստատեսության ոլորտը, ինչն էլ, անխոս, 

հզոր միջոց է հասարակության վրա ազդեցություն գործելու 

համար: Այլ կերպ ասած՝ Անկարան ոչ միայն հեռուստատե-

սությունը ծառայեցնում էր սեփական շահերին, այլև մասնա-

վոր հեռուստաալիքների վրա դրված արգելքով զրոյի էր հա-

վասարեցնում անցանկալի քարոզչության հնարավորությունը: 

Այս համատեքստում հիշատակման է արժանի այն փաստը, որ 

Թուրքիայում տառաճանաչության և գրագիտության տոկոսը 

զգալի ցածր էր: 1923-ին Թուրքիայի բնակչության միայն 10%-ն 

էր տառաճանաչ: Ժամանակի ընթացքում այս ցուցանիշը 

բարձրացավ, սակայն եվրոպական մի շարք երկրների համե-

մատ այս պատկերը մեղմ ասած ոգևորող չէր: Ուստի հեռուս-

տատեսությունը, որի հանդիսականի տառաճանաչ լինելու 

հանգամանքը պարտադիր չէր, ի տարբերություն տպագիր 

մամուլի, հանրությանը տեղեկացված պահելու ամենից ազդու 

միջոցն էր: 

                                                           
37 Նույն տեղում, էջ 122: 



132 
 

Իրավիճակը փոխվեց 1993-ին, երբ հանվեց մասնավոր հե-

ռուստատեսությունների վրա դրված արգելքը: Թուրքիայում 

հիմնադրվեցին 24 հանրապետական, 16 նահանգային, 215 հա-

մայնքային և մի շարք կաբելային հեռուստաալիքներ: Թուր-

քիայում հեռուստաալիքները պատկանում են մեդիա հոլդինգ-

ներին, հետևաբար հետևում են նույն քաղաքականությանը, 

որոնցով որ ուղղորդվում են համապատասխան հոլդինգին 

պատկանող տպագիր լրատվամիջոցները: Բոլոր այս կազմա-

կերպությունները ներգրավված են նաև տնտեսության այլ 

բնագավառներում՝ առողջության, կրթության, շինարարության 

և այլն:  

1993 թ.՝ մասնավոր հեռուստաալիքների վրա դրված ար-

գելքի վերացման օրենքի փոփոխությունից զատ՝ հեռուստա-

տեսության ոլորտում ևս մեկ հատկանշական փոփոխություն 

տեղի ունեցավ: Այն գործածության մեջ մտավ ԵՄ ճնշման 

շնորհիվ, որն էլ միտված էր ազգային փոքրամասնությունների 

շահերի ընդլայնմանը, ինչի արդյունքում 2009-ից TRT Հանրա-

յինը իր 6-րդ ալիքը սկսեց հեռարձակել քրդերենով: 

 

 
 

Սեփականատեր 

Հեռուստաալիքի 

անվանումը 

Նշումներ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TRT –  

ՀԱՆՐԱՅԻՆ 

TRT 1 ընդհանուր 

TRT 2 Մշակույթ և արվեստ 

TRT 3  Երիտասարդական ալիք։ 

Կազմակերպվում են 

հեռարձակումներ Թուրքիայի 

խորհրդարանից։  

TRT 4  կրթական 

TRT Müzik երաժշտական 

TRT Çocuk Երեխաների համար 

TRT-GAP Հեռարձակվում է միայն 

քրդաբնակ շրջաններում 

TRT-TÜRK Հեռարձակվում է 

Եվրոպայում, ԱՄՆ-ում և 



133 
 

Ավստալիայում 

TRT-AVAZ  Հեռարձակվում է 

Բալկաններում, Կենտ. 

Ասիայում և Կովկասում։ 

TRT 6 Գործում է 2009 թ.-ից և 

հեռարձակվում է  քրդերենով։  

TRT HD  

 

 

DOĞUŞ MEDIA 

GROUP 

Star TV  Երկրորդն է ամենաշատ 

դիտվող երեկոյան լուրերի 

շարքում  (Star Ana Haber) 

NTV 24 ժամ լուրեր 

KRAL TV երաժշտական 

NTV Spor սպորտային 

TURKUVAZ 

MEDIA GROUP – 

պատկանում է Çalık 

Holding-ին։  

ATV 24 ժամ լուրեր  

Ներկայացնում է 

կառավարության 

տեսակետները և ուղղորդվում 

Էրդողանի և նրա 

խորհրդականների կողմից։ 

Yeni Asir TV  

Minika մանկական 

A HBR  

 

 

DOĞAN MEDIA 

GROUP 

CNN Türk CNN-ի հետ համատեղ 

Kanal D  Այս լրատվամիջոցով 

հեռարձակվող երեկոյան 

լուրերը ամենադիտվող են  

TV 2 ժամանցային 

Dream TV ժամանցային 



134 
 

D Smart ֆիլմեր 

CENGIZ GROUP Sky Türk 360 24 ժամ լուրեր 

 

CINER MEDIA 

GROUP: 

 

Հիմնականում 

ներկայացնում է 

կառավարության 

տեսակետները։ 

Habertürk 24 ժամ լուրեր 

Show TV   

Bloomberg HT տնտեսական 

 

 

SAMANYOLU 

YAYINCILIK A.Ş.  

(պատկանում է 

գյուլանականներին) 

Samanyolu Haber 

TV 

Լուրեր և վավերագրական 

նյութեր 

Mehtap TV Մշակութային և կրոնական 

ծրագրեր 

Yumurhak TV Մանկական ծրագրեր և 

կրոնական ծրագրեր 

Ebru TV Անգլերենով հեռարձակվում է 

իսլամական մշակույթի և 

քաղաքակրթության 

վերաբերյալ ծրագրեր։ 

Hazar TV Հեռարձակվում է 

Ադրբեջանում, հիմնականում 

ընտանեկան և կրոնական 

ծրագրեր։ 

Dunya TV քրդերենով 

Samanyolu Avrupa 

TV 

 

Samanyolu Afrika  

Samanyolu US  

MC TV  

Samanyolu TV  

MILLI GÖRÜŞ Kanal 7 իսլամական 



135 
 

SOCAR Media - Kanal 24 Ադրբեջանական SOCAR-ը 

ձեռք է բերել բաժնետոմսերի 

50 % 2013 թ. մայիսին։ 

Ներկայացնում է ԱԶԿ-ի 

տեսակետները և ստանում 

պետական 

կազմակերպությունների 

գովազդային ժամանակի 5,2 

վայրկյանը։ 

İHLAS 

GROUP/RUPERT 

MURDOCH 

TGRTHABER 24 ժամ լուրեր 

 ROJ TV ՔԲԿ-ին 

հարող/հեռարձակվում է 

Դանիայից և մեծ 

հեղինակություն է վայելում 

քրդերի շրջանում։ 

 Kanalturk  

 CNBCE տնտեսական 

 FOX TV  

 TV NET  

 Beyaz TV  

 Number One TV երաժշտական 

 

Եզրակացություն 

 

Հանրապետության հիմնադրման տարիներից ի վեր խոսքի 

և մամուլի ազատության, ինչպես նաև լրագրողների նկատ-

մամբ մշտապես կիրառվել են ահաբեկումներ և սահմանափա-

կումներ։ Այդուհանդերձ, մինչև 1980-90-ական թթ. ԶԼՄ-ների 

դեմ կիրառվող հակաժողովրդավարական դրսևորումների 

ստուգման հարացույցներ չկային, որի պատճառով դժվար էր 

չափելի կերպով ներկայացնել տեղի ունեցող բացասական 

զարգացումների իրական ընդգրկումը։ 1980-ական թթ. սկսած 

խոսքի և մամուլի ազատության, ինչպես նաև համացանցային 

ազատության հարացույցների վերլուծությունը ցույց է տալիս, 



136 
 

որ այդ ոլորտներում վերջին տարիներին Թուրքիայում արձա-

նագրվել է էական հետընթաց: Ավելին, Թուրքիան առաջին ան-

գամ հայտվել է մամուլի համար «ոչ ազատ» երկրների ցուցա-

կում։ Կառավարող կուսակցությունը և նրան հարող բիզնես 

հոլդինգները կարևոր դեր են կատարում ինֆորմացիոն հոսքե-

րի վերահսկման և գրաքննության ոլորտներում: Ազատազրկ-

ված լրագրողների կամ ընդհանրապես նրանց դեմ իրակա-

նացվող հետապնդումների պայմաններում լրագրողների մաս-

նագիտությունը էապես վտանգված է Թուրքիայում: Իշխող 

ԱԶԿ-ն ընդգծված անհանդուրժողականություն է դրևորում  իշ-

խող վարչակարգը քննադատող լրատվամիջոցների և լրագ-

րողների նկատմամբ, որի պատճառով լրագրողական գործու-

նեությունը էապես տուժում է։ 

 

 

СМИ В ТУРЦИИ: ПОЛИТИКА, ОГРАНИЧЕНИЯ И ВЫЗОВЫ 
 

Ваграм Тер-Матевосян 
(резюме) 

 

Уже несколько лет, как основные международные организа-

ции называют Турцию “самой большой тюрьмой в мире для 

журналистов”. Это подразумевает, что правительство Турции 

явно ограничивалo свободу слова, использовало широкий 

спектр цензуры и вводило ограничения по отношению средств 

массовой информации. Исходя из этого, в статье приводятся 

аргументы, что по отношению к СМИ и свободы выражения 

мнений в Турции постоянно сталкивались с серьезными 

проблемами с момента создания республики (1923 г.). Кроме 

того, статье обсуждает определяющие особенности развития и 

основные проблемы турецких СМИ, уделив особое внимание 

последним двум десятилетиям. 



137 
 

MASS MEDIA IN TURKEY: 
POLITICS, CONSTRAINTS AND CHALLENGES 

 
Vahram Ter-Matevosyan 

(summary) 
 

For a few years in a row, key international organizations named 

Turkey as “the world’s biggest prison for the journalists”, which 

implied that the government of Turkey visibly limited freedom of 

expression, employed a wide range of censorship and imposed 

restrictions on media. Against this background, this article argues 

that both mass media and freedom of expression in Turkey have 

always faced daunting challenges since the establishment of the 

republic in 1923. It further discuss the defining features of its 

development and major problems associated with it, particularly 

focusing on the last two decades.  

 


